Detta skulle jag egentligen inte skriva om för ingen kommer att tro mig ändå. Var ledig igår för vi skulle få besök från Florida under eftermiddagen, men förmiddagen var som gjord för en tur till Kullen och några makriller.
Var lugnt på spetsen, bara jag och solen och en frisk östlig vind som pressade ut vattnet ur Skälderviken med hög hastighet. Vid spetsen mötte det Öresund som gick med nordlig ström säkert 3-4 knop, det var ett turbulent vatten med strömvirvlar och höga dyningar från nordväst, högtrycket pressade väl på norr ifrån.
I några av dom första kasten lät jag strömen ta pilken på 80 gram med sig rakt ut i Kattegat, 225 meter 0.37 mm nylon lina rann i rask tackt av rullen i den hårda strömen och när linan var slut så vevade jag hem och pilken lyftes med strömens hjälp upp någonstans i mellan vattnet.
I ett av kasten blev det ett hugg och med mycket lina ute så trodde jag först på en makrill men snart kände jag att det var något betydligt större och starkare.
Jag satte spöt i ljumsken och började pressa på och det följde med, jag kände hur det rörde sig där nere i djupet, för det gick ner mot botten, strömen var hård och en torsk på 5 Kg skulle säkert kännas ganska tung. Med 50 meter kvar ökade pressen och kroken släpte sitt grepp.
Men nu var det en annan grej som var det skumma.
Havet var tomt på makrill så jag började fiska högt i vattnet för med fjolårets 3 tappade laxar eller öringar i fäskt minne tände det ett litet hopp om att få fisk.
Det hände inte mycket mer än att det blev några Näbbgäddor i beskedlig storlek, då det plötsligt dök upp en dykbåt inne från Pariser hamn.
Han kom så nätt så jag drog på ett kast innan han passerat, jag stod och tittade mot öresund när jag hörde att han slog av på motorn.
Jag tittade ut mot båten och såg 6 man stå och titta in mot mig, dom var en 50-60 meter ut, tänkte först om jag inte kommit förbi med linan så jag vevade på lite extra fort. Dom stod gapande och tittade och jag fattade inget då plötligt bakom draget en 25 meter ut uppenbarade sig "något" stort, ca 2 meter långt ganska blankt med en vad det såg ut som ljusgrön rygg rakt bakom draget.
Jag vevade hem draget och lyfte det ur vattnet, en ren reflex, Fisken, för det var en fisk vände 10-12 meter från berget rakt ner och visade sig inte igen.
Dykarna stod och spanade, jag spanade. Trodde först det var en tumlare men då skulle jag sett att den simma och blåsa långt tidigare.
Det var en fisk, en riktigt stor

Vad för sort kan man bara spekulera på. Vad finns det för allternativ. En jätte lax eller en tuna?